«Τέρμα το γκάζι» με... αντίμετρα

που χρησιμοποιούν οδηγοί προκειμένου να...παρακάμπτουν τις συνέπειες που προβλέπει ο νόμος για εκείνους που οδηγούν επικίνδυνα με υψηλές ταχύτητες, ξεπερνώντας κατά πολύ τα προβλεπόμενα όρια κατά μήκος των εθνικών οδών.

«Την ώρα που οι Ελληνες έχουν περιορίσει σε μεγάλο βαθμό τις μετακινήσεις με το Ι.Χ. τους λόγω μείωσης των εισοδημάτων, σε συνδυασμό με το υψηλό κόστος καυσίμων, οι "εξαρτημένοι με το γκάζι" δεν πτοούνται», σχολιάζει στην «Κ» αξιωματικός της Τροχαίας Αττικής. Οπως τονίζει ο ίδιος, πολλοί από αυτούς, αδιαφορώντας για το κόστος, εξοπλίζουν τα οχήματά τους με μέσα «προστασίας» από την Τροχαία.

Ενα από αυτά που χρησιμοποιούνται ευρέως από τους καθ' έξιν παραβάτες είναι οι συσκευές «αντιραντάρ». Πρόκειται για φορητές συσκευές που πωλούνται σε εξειδικευμένα καταστήματα και μέσω Διαδικτύου και σύμφωνα με τις ιδιότητες που διαφημίζουν οι πωλητές τους, τα «αντιραντάρ» εντοπίζουν σε χρόνο μηδέν το σήμα που εκπέμπουν οι συσκευές με λέιζερ τις οποίες χρησιμοποιεί η Τροχαία και «ειδοποιούν» τον οδηγό, ο οποίος «κόβει» ταχύτητα πριν καταγραφεί η παραβατική του συμπεριφορά. Βεβαίως, και η Τροχαία έχει αντίμετρα... στα αντίμετρα. Οι ένστολοί της πραγματοποιούν, εκ πείρας, ελέγχους στους «ύποπτους» οδηγούς, επιβάλλοντας πρόστιμο έως 2.000 ευρώ.

Πάντως, στο σύνολο των παραβάσεων υπάρχει αυτόματη καταγραφή, η οποία βεβαιώνεται από τη φωτογραφία της «πίσω» πινακίδας του οχήματος. Γι' αυτόν τον λόγο η απόκρυψή της –ένα άλλο τέχνασμα στο οποίο καταφεύγουν οι παραβάτες– θεωρείται τεκμήριο... ενοχής.

Οι διενεργούντες τους ελέγχους της Τροχαίας στις εθνικές οδούς έχουν διαπιστώσει την τοποθέτηση ειδικών μηχανισμών μέσω των οποίων κρύβεται η πινακίδα με το πάτημα ενός κουμπιού από τον οδηγό! Πρόκειται ουσιαστικά για μια «κουρτίνα» που ανεβαίνει και κατεβαίνει αυτόματα με τηλεκοντρόλ. Η εγκατάσταση τέτοιων μηχανισμών, βεβαίως, είναι παράνομη και γίνεται σε «εξειδικευμένα» συνεργεία. Και για τον ίδιο λόγο, οδηγοί, κάτοχοι υπερπολυτελών ή «φτιαγμένων» οχημάτων, που δεν συμβιβάζονται με ταχύτητες εντός των ορίων (π.χ. 120 χλμ.), αλλά οδηγούν ακόμα και με 200 χλμ., «κάτι που φαίνεται διά γυμνού οφθαλμού», όπως λέει στην «Κ» έτερος αξιωματικός της Τροχαίας, χρησιμοποιούν σπρέι με τα οποία... ψεκάζουν τις πινακίδες προκειμένου να μη μπορεί να φωτογραφηθούν. Υπάρχουν και οι θρασύτεροι όλων, καθώς αυτοί «δεν καταφεύγουν σε τεχνάσματα, απλώς ξηλώνουν την πίσω πινακίδα του Ι.Χ. τους και αφήνουν μόνο την μπροστινή, οπότε οποιαδήποτε καταγραφή τους με τεχνικά μέσα καθίσταται μη εφικτή. Οταν ερωτηθούν από την Τροχαία για τη χαμένη πινακίδα εφευρίσκουν διάφορες δικαιολογίες, ότι τους έπεσε κάπου χωρίς να το αντιληφθούν, ότι τους την έκλεψαν κ.λπ.», αναφέρει ο ίδιος αξιωματικός της Τροχαίας. Στο παιχνίδι των παρανόμων της ασφάλτου έχει επιστρατευθεί και το Διαδίκτυο, καθώς σε ιστοσελίδες που δημιουργούνται γι' αυτόν ακριβώς τον λόγο οι... ενδιαφερόμενοι αλληλοενημερώνονται για τα σταθερά ή συνήθη μπλόκα της Τροχαίας. «Εδώ κόβουμε ταχύτητα...». Για τον ίδιο λόγο έχουν δημιουργηθεί και εφαρμογές και για κινητά τρίτης γενιάς.

Ωστόσο, συχνά «μαζί με τα ξερά καίγονται και τα χλωρά», καθώς σε αρκετές περιπτώσεις παραβάσεις του ορίου ταχύτητας καταγράφονται και για οδηγούς που δεν είχαν πρόθεση να παραβιάσουν τον νόμο, αλλά κινήθηκαν με βάση την οδική λογική. «Ο νόμος φυσικά είναι νόμος και πρέπει να τηρείται. Ωστόσο, είναι αλήθεια ότι τα όρια ταχύτητας θα πρέπει σε πολλές περιπτώσεις να αναθεωρηθούν», σχολιάζει στην «Κ» ο κ. Νίκος Ηλιού, συντονιστής στο Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΤΕΕ) αναφερόμενος κυρίως στο εθνικό και το επαρχιακό δίκτυο. Ορισμένες από τις πινακίδες ορίων ταχύτητας έχουν «ξεμείνει» ακόμα και από τη δεκαετία του '80 και άλλα όρια έχουν οριστεί χωρίς την απαραίτητη μελέτη.

Ο κ. Ηλιού εκτιμά ότι σε πολλές περιπτώσεις φαίνεται να στοχεύουν στη βροχή προστίμων, όταν «για παράδειγμα» «μαλώνουν μεταξύ τους οι δήμαρχοι για το πού θα μπει το μπλόκο προκειμένου να εισπράξουν εκείνοι τα χρήματα από τα πρόστιμα». Αυτό, όπως και οι «λανθασμένες», πεπαλαιωμένες πινακίδες, επισημαίνει ο ίδιος, έχουν αποτέλεσμα να τίθεται σε ανυποληψία η συνολική οδοσήμανση με συνακόλουθους κινδύνους για την οδική ασφάλεια.

http://www.kathimerini.gr / ΚΩΣΤΑΣ ΟΝΙΣΕΝΚΟ

Δημοφιλή Αρθρα