Τα πέντε έργα - άνω των 3 δισ. ευρώ - που αλλάζουν το χάρτη της Ελλάδας - Δύο στην Κρήτη

 
Τα πέντε έργα που αλλάζουν το χάρτη της Ελλάδας - Κεντρική Εικόνα/Video
 
 
Ελένη ΜπόταΑυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Τα νέα μεγάλα έργα, προϋπολογισμού άνω των 3 δισ. ευρώ, εκτός από το ότι θα αλλάξουν τον χάρτη της Ελλάδας, θα τροφοδοτήσουν με νέο ανεκτέλεστο τους κατασκευαστικούς Ομίλους της χώρας, μετά από μία σχεδόν διετία στασιμότητας στον κλάδο. 

Σε συνδυασμό δε με τις υπόλοιπες επενδύσεις που προγραμματίζονται (εμπορευματικά κέντρα κλπ), θα καταστήσουν την Ελλάδα, διαμετακομιστικό κέντρο των Βαλκανίων, συμβάλλοντας παράλληλα και στην άνοδο του τουρισμού στην χώρα μας. 

Ε65

Μέσα στο επόμενο διάστημα αναμένεται η έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την κατασκευή του νότιου τμήματος του Ε-65 (Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας), δηλαδή το τμήμα Λαμία – Ξυνιάδα, το οποίο αποτελεί τη συνέχιση του μεσαίου τμήματος Ξυνιάδα – Τρίκαλα και μέχρι το φθινόπωρο αναμένεται να ξεκινήσει η κατασκευή του.

Πρόκειται για ένα σημαντικό κομμάτι του οδικού άξονα Ε65, ενός από τους πέντε αυτοκινητοδρόμους της χώρας ο οποίος μένει σε εκκρεμότητα και αντιμετωπίζει και το μεγαλύτερο πρόβλημα.

Την κατασκευή του νότιου τμήματος του Ε65 πρόκειται να αναλάβει η ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ.

Το κόστος είναι 300 εκατ. ευρώ και αφορά τα πρώτα 31,5χλμ του αυτοκινητόδρομου, από τον Ανισόπεδο Κόμβο πριν την είσοδο της πόλης της Λαμίας, μέχρι τον Ανισόπεδο Κόμβο Ξυνιάδας.

Η κατασκευή του νότιου τμήματος του Ε65 είναι σημαντική, καθώς θα συνδέεται με το ήδη κατασκευασμένο τμήμα Ξυνιάδα – Τρίκαλα, το μεγάλο μειονέκτημα του οποίου είναι η μη σύνδεσή του με κανένα άλλο αυτοκινητόδρομο παρά μόνο με τον ταχείας κυκλοφορίας Τρίκαλα - Λάρισα.

Για τον λόγο αυτό λέγεται και «τυφλός» ενώ οι προβλέψεις για τις ροές είναι ιδιαίτερα χαμηλές σε σχέση με τους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους.

Το θέμα της κατασκευής του νότιου τμήματος του αυτοκινητόδρομου Ε65 Λαμία-Ξυνιάδα ξεκίνησε το 2013, όταν το μήκους 32,5χλμ έργο «κόπηκε» στην αναθεώρηση της σύμβασης την ίδια χρονιά, λόγω έλλειψης των απαραίτητων κονδυλίων.

Για το λόγο αυτό η κυβέρνηση βρίσκεται σε συνεχή αλληλογραφία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, προκειμένου να βρεθούν τα χρήματα για την κατασκευή του.

Όσον αφορά το ολοκληρωμένο τμήμα Ξυνιάδα – Τρίκαλα, συνολικού μήκους 79 χιλιομέτρων, αποτελεί ένα ενιαίο τμήμα ασφαλούς και σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου, με 2 λωρίδες κυκλοφορίας και ΛΕΑ σε όλο το μήκος.

Με την παράδοσή του, οι χρήστες θα παρακάμπτουν σχεδόν 8 χιλιόμετρα επικίνδυνων στροφών στην περιοχή του Δομοκού.

Σε επίπεδο χρόνου, η διαδρομή από Λαμία έως Τρίκαλα, που σήμερα διαρκεί 2 ώρες, θα μειωθεί σημαντικά στη 1 ώρα και 30 λεπτά.


Μετρό Θεσσαλονίκης

Το μετρό της Θεσσαλονίκης παρά τις μεγάλες καθυστερήσεις, φαίνεται πως πλησιάζει ο καιρός που θα γίνει πραγματικότητα. Πριν από λίγες ημέρες η Αττικό Μετρόανακοίνωσε πως ολοκληρώθηκε το 100% της διάνοιξης των γραμμών, το οποίο αποτελεί και το δυσκολότερο κομμάτι του έργου, και πλέον το ενδεχόμενο μέσα στο 2020 να λειτουργεί το μετρό τουλάχιστον σε κάποιους σταθμούς δεν φαντάζει απίθανό.

Και δεν πήρε λίγο. Το έργο ξεκίνησε το 2006 και θα έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί έξι χρόνια αργότερα. Το 2012 όμως η πρόοδος του έργου ήταν μηδαμινή (κάτω του 20%) και τα επόμενα χρόνια η κατάσταση χειροτέρεψε και άλλο. Η κατασκευή ανέβασε ταχύτητες μόλις από τα μέσα του 2015 με αποτέλεσμα στα τέλη του φετινού Ιουλίου η εταιρεία ανακοίνωσε ότι ο «Φρίξος» ο δεύτερος μετροπόντικας που ανοίγει σήραγγες στη Θεσσαλονίκη έφθασε στον σταθμό της 25ης Μαρτίου καταγράφοντας ένα σημαντικό ορόσημο για το έργο.

Πέρα από την διάνοιξη των γραμμών που ολοκληρώθηκε προχωρούν και τα έργα στους 13 σταθμούς που περιλαμβάνονται στην βασική γραμμή μήκους 9,6 χιλιομέτρων. Σύμφωνα με την τελευταία ενημέρωση της Αττικό Μετρό στις 11 από τους 13 σταθμούς έχουν ολοκληρωθεί τα έργα πολιτικού μηχανικού και προχωρούν οι αρχιτεκτονικές εργασίες και τα ηλεκτρομηχανολογικά έργα. Πιο πίσω βρίσκονται οι σταθμοί στη Βενιζέλου και στην Αγίας Σοφίας λόγω των αρχαίων που είχαν βρεθεί εκεί. Μετά όμως από τις αλλαγές που έγιναν στις μελέτες για τους δύο συγκεκριμένους σταθμούς πριν από δύο χρόνια οι εργασίες προχωρούν κανονικά.

Παράλληλα προχωρά και η κατασκευή του αμαξοστασίου και του κέντρου ελέγχου του μετρό στην Πυλαία αλλά και οι εργασίες εγκατάστασης των σιδηροτροχιών. Στο πρώτο κτήριο του συγκροτήματος που θα λειτουργήσει ως αμαξοστάσιο καθώς εκεί θα φυλάσσονται και θα επιδιορθώνονται οι συρμοί είναι σχεδόν έτοιμο, ενώ προχωρούν και οι ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις και στο δεύτερο κτήριο που θα λειτουργήσει το κέντρο ελέγχου.

Με γοργούς ρυθμούς προχωρά και η επέκταση προς Καλαμαριά. Σε αυτό συντέλεσε και το γεγονός πως κατά τη διάνοιξη των γραμμών δεν εντοπίστηκαν αρχαία. Η επέκταση έχει συνολικό μήκος 4,8 χιλιόμετρα και θα διαθέτει πέντε σταθμούς. Εκεί τα έργα πολιτικού μηχανικού έχουν ολοκληρωθεί σε ποσοστό 79,87% ενώ το όλο έργο βρίσκεται στο 60%. Στόχος είναι η επέκταση να ξεκινήσει να λειτουργεί μέσα στο 2022. 

Αεροδρόμιο Καστέλι

Μέχρι το τέλος του έτους αναμένεται να  έρθει προς κύρωση στη Βουλή η σύμβαση για την κατασκευή του αεροδρομίου στο Καστέλι, καθώς ήδη έχουν εξασφαλιστεί οι σχετικές εγκρίσεις από την Ευρωπαίκή Επιτροπή. 

Το νέο αεροδρόμιο, το οποίο θα αντικαταστήσει το «Νίκος Καζαντζάκης», θα έχει μήκος αεροδιαδρόμου 3,2 χλμ με δυνατότητα επέκτασης στα 3,8 χλμ, εάν αυτό καταστεί απαραίτητο.

Με τη λειτουργία του θα μπορούν να σταθμεύσουν 25 αεροσκάφη, για την εξυπηρέτηση των οποίων θα υπάρχουν πέντε φισούνες.

Στην έκταση του αεροδρομίου, 400 στρέμματα θα αξιοποιηθούν για την ανάπτυξη εμπορικών δραστηριοτήτων.Τέλος έχουν προβλεφθεί χώρος στάθμευσης για τουλάχιστον 800 οχήματα, χώροι αναμονής για τουλάχιστον 50 τουριστικά λεωφορεία, 150 ταξί, 20 επαγγελματικά οχήματα εξυπηρέτησης επιβατών και πάρκινγκ για τα μέσα μαζικής μεταφοράς.

Η επένδυση θα φτάσει τα 500 εκατ. ευρώ και η ολοκλήρωση του προγραμματίζεται για το 2023.
Να σημειωθεί ότι το έργο είχε ανακοινωθεί πριν από 9 χρόνια επί υπουργίας Γ. Σουφλιά. Ωστόσο η κρίση και το πάγωμα των μεγάλων έργων μπλόκαρε την κατασκευή του.

Εκτιμάται ότι την περίοδο λειτουργίας περισσότεροι από 4.000 εργαζόμενοι θα απασχολούνται σε θέσεις οι οποίες θα είναι σχετικές με τη δραστηριότητά του.

Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ)

Παράταση για τις 8 Οκτωβρίου πήρε ο διαγωνισμός για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), ένα έργο από τα πλέον αναγκαία για το νησί.

Τα πρώτα τμήματα που θα δημοπρατηθούν είναι το Χανιά – Ηράκλειο και το Χερσόνησος – Νεάπολη. 

Συνολικά με την μελέτη που έχει ήδη εκπονηθεί, θα γίνει αναβάθμιση στο 80% του συνολικού μήκους του Βόρειου Οδικού Άξονα. Στο πλαίσιο της αναβάθμισης, προβλέπεται η κατασκευή 40 νέων γεφυρών και οκτώ νέων σηράγγων.

Ακόμη, προβλέπονται νέες χαράξεις στα τμήματα Καλάμι-Καλύβες, Βρύσες-Πετρές-Ατσιπόπουλο, περιοχή Σισών, Αγία Πελαγία-Παλαιόκαστρο και Ταρμαράς-Σεληνάρι.

Σε όλο το μήκος του δρόμου θα υπάρχουν τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας, ενώ προβλέπεται και η δημιουργία παράπλευρου οδικού δικτύου.

Επίσης, θα υπάρχει κεντρικό προστατευτικό στηθαίο. Με βάση τη μελέτη, θα κατασκευασθούν και 51 ανισόπεδοι κόμβοι όπου θα υπάρχει φωτισμός.
 

Πάτρα – Πύργος

Το πράσινο φως αναμένεται να ανάψει μέσα στις επόμενες μέρες, για την ανάδειξη των υποψήφιων αναδόχων των 5 εκ των 8 εργολαβιών του οδικού άξονα Πάτρα - Πύργος,το μεγαλύτερο δημόσιο οδικό έργο συνολικού προϋπολογισμού 293 εκατ. ευρώ. 

Οι εργολαβίες για τις οποίες θα υπάρξει ανάδοχος είναι: το τμήμα  Κυλλήνη-Βάρδα με ανάδοχο την κοινοπραξία Τοξότης- Ομάδα Κατασκευών του Ομίλου Καλογρίτσα , το τμήμα Βάρδα-Σαγαίικα: Κ/Ξ Ξανθάκης-Ιντερκάτ, το τμήμα Σαγαίικα-Κάτω Αχαγιά με ανάδοχο την GD Infrastrutture, το τμήμα Κάτω Αχαγιά-ΒΙΠΕ Πάτρας με ανάδοχο την Ιντερκάτ και το τμήμα ΒΙΠΕ Πάτρας-Μιντιλόγλι με ανάδοχο την GD Infrastrutture.

Οι συμβάσεις αυτές αναμένεται να κατατεθούν για έγκριση στο Ελεγκτικό Συνέδριο και στη συνέχεια να πάνε για ψήφιση στη Βουλή. 

Σε εκκρεμότητα παραμένουν οι τρεις υπόλοιπες εργολαβίες στις οποίες έχει αναδειχτεί μειοδότης ο Όμιλος.

Το έργο του Πάτρα-Πύργος μήκος 75χλμ αρχικά αποτελούσε τμήμα της παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού που αποσχίστηκε οριστικά το 2013 με την αναθεώρηση των συμβάσεων και έσπασε σε 8 εργολαβίες.

πηγη insider.gr

Δημοφιλή Αρθρα