«Κύτταρο», «κβαντική» και «DNA», οι τρεις συχνότερες επιστημονικές λέξεις-κλειδιά

Ο κόσμος της επιστήμης έχει αλλάξει σημαντικά με το πέρασμα του χρόνου, όπως αποκαλύπτει μια διαχρονική έρευνα που έκανε το κορυφαίο επιστημονικό περιοδικό «Nature»(το σημαντικότερο στον κόσμο μαζί με το «Science») σε ειδικό τεύχος του με αφορμή τα 150 χρόνια του.

Το πρώτο τεύχος του «Nature», το οποίο σήμερα διαβάζεται από εκατομμύρια αναγνώστες, κυκλοφόρησε στις 4 Νοεμβρίου 1869 στο Λονδίνο και έκτοτε στο περιοδικό έχουν παρουσιαστεί για πρώτη φορά μερικές από τις σημαντικότερες επιστημονικές ανακαλύψεις, με πιο διάσημη την ανακοίνωση της δομής της διπλής έλικας του DNA τον Απρίλιο του 1953. Στην πορεία η επιστήμη διεθνώς υπέστη σημαντικές μεταμορφώσεις και αυτό αντανακλάται στo «Nature».

Είναι ενδεικτικό ότι στην τρέχουσα δεκαετία οι πέντε συχνότερες λέξεις-κλειδιά στους τίτλους των επιστημονικών δημοσιεύσεων του είναι κατά σειρά «κύτταρο», «κβαντική», «DNA», «πρωτεΐνη» και «υποδοχέας», ενώ στην δεκαετία του 1870 η αντίστοιχη πρώτη πεντάδα ήταν «σέλας», «Ήλιος», «μετέωρο», «νερό» και «Γη». Είναι αξιοσημείωτο ότι στην εποχή μας οι τέσσερις λέξεις της πρώτης πεντάδας προέρχονται από τη βιολογία, ενώ πριν 150 χρόνια οι πέντε πρώτες προέρχονταν από την αστρονομία και την φύση. Επίσης, όσο περνάνε τα χρόνια κερδίζουν έδαφος οι πιο εξειδικευμένες επιστημονικές έννοιες έναντι των πιο γενικών.

Μετά τη δεκαετία του 1960 σχεδόν τα μισά άρθρα του «Nature» (το 48%) προέρχονται από το ευρύτερο βιοϊατρικό πεδίο των Επιστημών της Ζωής. Επίσης μετά το 1930 το πεδίο της φυσικής χάνει σταδιακά έδαφος, ενώ κερδίζουν οι επιστήμες της Γης και του διαστήματος.

ΑΠΕ-ΜΠΕ.