Γιατί ξυπνάμε κουρασμένοι; Τι είναι η υπνική άπνοια και πόσες ώρες πρέπει να κοιμόμαστε κάθε νύχτα;

Πώς ξέρουμε ότι κοιμηθήκαμε καλά; Γιατί κάποιες φορές ξυπνάμε κουρασμένοι; 
Ο πνευμονολόγος και ειδικός γιατρός ύπνου, Χαράλαμπος Μερμύγκης, αποκάλυψε στην εκπομπή  
Ανοιχτή Επικοινωνία του OPEN όλα τα μυστικά για ποιοτικό ύπνο που θα ξεκουράσει το μυαλό και το σώμα μας.  

 

Πόσες ώρες ύπνου χρειαζόμαστε, ώστε να πούμε ότι ξεκουραστήκαμε

Όπως εξήγησε ο κ. Μερμύγκης, «ο ύπνος πρέπει να είναι προσωπικά επαρκής, γεγονός που σημαίνει ότι όλοι χρειαζόμαστε τουλάχιστον επτά ώρες νυχτερινού ύπνου. Αν όχι όλοι, υπάρχουν και κάποιοι άνθρωποι που λέγονται short sleepers που χρειάζονται λιγότερο – πεντέμισι με έξι ώρες- αλλά αυτοί είναι πολύ λίγοι». Ο γιατρός, στη συνέχεια, αναφέρθηκε και στους λόγους που, πολλές φορές, ξυπνάμε και νιώθουμε ακόμα κουρασμένοι. 

«Ένας βασικός λόγος είναι ότι ο ύπνος μας, ακόμα και αν ποσοτικά είναι επαρκής, μπορεί αν μην έχει ποιότητα. Μπορεί να υπάρχει το επονομαζόμενο σύνδρομο της υπνικής άπνοιας που το βράδυ διακόπτεται πολλές φορές η ανάσα μας. Αυτό οδηγεί τον εγκέφαλό μας να σηκώνεται πάρα πολλές φορές, να μη μάς αφήνει να μπαίνουμε στα στάδια του ύπνου τα οποία μάς ξεκουράζουν, το σώμα μας να μην απαλλάσσεται από όλο αυτό τον φόρτο της ημέρας, με αποτέλεσμα να ξυπνάμε το πρωί κουρασμένοι. Κάποιοι ξυπνούν έτσι λέγοντας απλά ότι νιώθουν κούραση, αλλά άλλοι μπορεί να σηκώνονται και να νιώθουν σαν να έτρεχαν το βράδυ. Αυτό σημαίνει ότι, μέσα στη νύχτα, αντί να οξυγονώνεται ο εγκέφαλος, εξαιτίας του συνδρόμου των διακοπών της ανάσας, δε λειτουργούν σωστά, ούτε ο εγκέφαλος, ούτε η καρδιά, ούτε ο μεταβολισμός», εξήγησε.

Πώς θα καταλάβουμε ότι δεν αναπνέουμε σωστά κατά τη διάρκεια του ύπνου 

Όπως σημείωσε ο κ. Μερμύγκης, «το ροχαλητό είναι η κορυφή του παγόβουνου της υπνικής άπνοιας. Στους ανθρώπους που πάσχουν από το σύνδρομο, το βράδυ, υπάρχει μία πτώση της γλώσσας και της μαλακής υπερώας και δεν μπορεί να περάσει ο αέρας. Αν ο αυλός είναι μισάνοικτος ο αέρας στροβιλίζεται και ροχαλίζουμε. Αυτό είναι το  ακουστικό φαινόμενο που ενοχλεί όποιον κοιμάται δίπλα μας. Το θέμα είναι αν μειώνεται εντελώς η ανάσα. Αυτό που λέγαμε πρακτικά είναι ότι, αν το ροχαλητό ακούγεται σε άλλο δωμάτιο δεν είναι απλό ροχαλητό. Κρύβει από κάτω του κάποιες διακοπές της ανάσας οι οποίες μπορεί δια γυμνού οφθαλμού να μη φαίνονται. Για την αντιμετώπιση του φαινομένου, βασικό θέμα είναι να μπορέσουμε να ανοίξουμε τον αεραγωγό».

Ο ειδικός ύπνου, αναφέρθηκε και στους τρόπους με τους οποίους μπορεί κανείς να καταλάβει ότι έχει πρόβλημα. «Αυτή η νόσος λέγεται νόσος με τα χίλια πρόσωπα, γιατί κάνει πολλά. Ένα από τα πράγματα που μπορεί να κάνει, μέσα στη νύχτα, είναι να σηκωνόμαστε πολλές φορές για ούρηση. Όσο και να φαίνεται περίεργο, αυτό δε σχετίζεται πάντα με ουρολογικά νοσήματα, μπορεί να είναι ένα από τα προβλήματα της υπνικής άπνοιας. Πέρα από την κούραση, όταν σηκωνόμαστε το πρωί, μπορεί να αισθανόμαστε υπνηλία. Μπορεί να παρατηρήσουμε ότι το συναίσθημά μας έχει διαταραχθεί, βιώνουμε πολύ άγχος ή κακή διάθεση. Αμέσως καταφεύγουμε σε ψυχίατρο και νευρολόγο, ενώ μπορεί το "κλειδί" να βρεθεί αν "τραβήξουμε την κουρτίνα" που λέγεται ύπνος και δούμε τι κρύβεται πίσω από αυτήν». 

«Τα στάδια του ύπνου είναι διαφορετικά. Υπάρχει ο ύπνος που μάς ξεκουράζει, ο ύπνος βραδέων κυμάτων, ο βαθύς ύπνος. Υπάρχει, όμως, και ο ονειρικός ύπνος, ο ύπνος REM ή «παράδοξος», ο οποίος είναι πάρα πολύ σημαντικός για τη μνήμη και για το συναίσθημά μας- σε αυτό το στάδιο αποφορτίζεται το συναίσθημα, ο ύπνος REM λειτουργεί ως μία βαλβίδα εκφόρτισης, ώστε να μπορούμε μέσα στη μέρα να είμαστε καλύτεροι άνθρωποι».

  ΠΗΓΗ   ethnos.gr/