Η «ηλεκτροκίνητη» κινεζική απειλή

Το μερίδιο των ηλεκτρικών κινεζικών οχημάτων στην Ευρώπη έφτασε το 9% το 2022, σχεδόν διπλάσιο σε σχέση με το 2021

ΝΙΛ ΑΝΜΑΚ, ΚΑΤΡΙΝΑ ΧΑΜΛΙΝ / REUTERS BREAKINGVIEWS

Η Κίνα υπήρξε η χρυσοτόκος όρνις για τις δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως για τις γερμανικές Volkswagen και BMW. Αλλά όλο και περισσότερο πλέον τείνει να καταστεί απειλή, μιας και κινεζικοί όμιλοι, όπως ο ηγέτης των ηλεκτρικών οχημάτων BYD, στοχεύουν σε ξένες αγορές. Η Ευρώπη φαίνεται ιδιαίτερα ευάλωτη. Το 2022 τα ηλεκτρικά οχήματα που κατασκευάστηκαν από κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες είχαν ήδη μερίδιο αγοράς 9% στην Ευρώπη, σχεδόν διπλάσιο σε σχέση με το προηγούμενο έτος, σύμφωνα με προβλέψεις της εταιρείας συμβούλων Inovev. Αλλά ο ρυθμός αυξάνεται. Εκτός από την BYD, ανάμεσα σε όσους επιδιώκουν επέκταση συμπεριλαμβάνεται η MG, που ανήκει στο κρατικό μεγαθήριο SAIC, η ειδική σε ηλεκτρικά οχήματα Xpeng και η ιδιοκτήτρια της Volvo, Geely, η οποία προ ημερών ανέφερε λεπτομερώς τα σχέδιά της να αναπτύξει τις μάρκες Zeekr και London Electric Vehicle στην Ευρώπη. Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν πολλά πλεονεκτήματα. Τα τελευταία χρόνια οι δυτικές εταιρείες του κλάδου έχουν χάσει μερίδιο αγοράς στην Κίνα, προσφέροντας στους εγχώριους παίκτες μεγαλύτερες οικονομίες κλίμακας και αποτελεσματικότητα σε τομείς όπως το κόστος της έρευνας. Επωφελούνται από μια τεράστια εγχώρια αλυσίδα εφοδιασμού, συμπεριλαμβανομένου του μεγαλύτερου κατασκευαστή μπαταριών στον κόσμο, της CATL. 

Ορισμένοι όμιλοι, όπως αυτός της Xpeng, στοχεύουν να ανταγωνιστούν τις κορυφαίες δυτικές εταιρείες σε ποιότητα, διαφημίζοντας την αυτάρκεια καυσίμου για μεγάλες αποστάσεις ή το έξυπνο λογισμικό ψυχαγωγίας. Για πολλούς καταναλωτές το δέλεαρ θα είναι οι χαμηλότερες τιμές. Ενώ οι δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν αυξήσει το κόστος της μπαταρίας, οι ανταγωνίστριες κινεζικές μείωσαν κατά το ήμισυ τη μέση τιμή ενός ηλεκτρικού οχήματος στην Κίνα μεταξύ του 2015 και του πρώτου εξαμήνου του 2022 σε μόλις 32.000 ευρώ, σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων JATO Dynamics. Η μεγαλύτερη αποτελεσματικότητά τους και το υψηλότερο κόστος διάρκειας της μπαταρίας στην Ευρώπη σημαίνει ότι οι κινεζικές εταιρείες μπορούν να εξάγουν και να ανταγωνίζονται επιθετικά. Κατά μέσον όρο, οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες μπορούν να κατασκευάσουν ένα ηλεκτρικό όχημα με 10.000 ευρώ λιγότερο από τους δυτικούς αντιπάλους τους.

Ο νέος ανταγωνισμός θα επιδεινώσει έναν επικείμενο πόλεμο τιμών στα ηλεκτρικά οχήματα, ο οποίος έχει ήδη ξεκινήσει στις Ηνωμένες Πολιτείες, και τον τόνο εκεί δίνουν οι Τesla και Ford Motor. Η Ευρώπη, ωστόσο, φαίνεται ιδιαίτερα εκτεθειμένη. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες των ΗΠΑ επωφελούνται από την αγάπη των οδηγών για μεγαλύτερα αυτοκίνητα και τις κρατικές επιδοτήσεις για την εγχώρια παραγωγή βάσει του νόμου για τη μείωση του πληθωρισμού του προέδρου Τζο Μπάιντεν. Με την ευρωπαϊκή μεταποίηση να απειλείται, η Γηραιά Ηπειρος θα μπορούσε να προσπαθήσει να αποτρέψει τις εισαγωγές με επιπλέον δασμούς ή περισσότερες επιδοτήσεις για τους τοπικούς ομίλους στον κλάδο του αυτοκινήτου.

Εάν η Ευρώπη θέλει να καταργήσει σταδιακά τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης έως το 2035, θα χρειαστεί μεγάλη προσφορά φθηνότερων ηλεκτρικών οχημάτων. Αν μια μέση τιμή, κατά την JATO, είναι στην Ευρώπη οι 56.000 ευρώ, τότε εξακολουθεί να είναι πολύ υψηλή. Επιπλέον, ένας εμπορικός πόλεμος θα ήταν απρόβλεπτος. Το χαμηλότερο κόστος κατασκευής στην Κίνα μπορεί να βοηθήσει τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες να απορροφήσουν πιθανούς δασμούς, ενώ οι δυτικοί όμιλοι θα μπορούσαν να υποφέρουν από αντίποινα. Η χώρα αντιπροσώπευε σχεδόν το 40% των πωλήσεων της Volkswagen το 2022, για παράδειγμα, ενώ όμιλοι όπως η Renault ή η BMW κατασκευάζουν στην Κίνα και εξάγουν στο εξωτερικό.

πηγη  kathimerini.gr