Άννα – Μαρία Παπαχαραλάμπους: «Στην Ελλάδα αν είσαι ωραίος πρέπει να παλέψεις διπλά για να αποδείξεις ότι δεν είσαι μόνο αυτό»

Με 1,83 ύψος δεν μπορείς να μην σταθείς μπροστά της, κοιτώντας την από πάνω έως κάτω, και να αναρωτηθείς πώς είναι να αντικρίζεις τον κόσμο από ψηλά. Τους τελευταίους μήνες, το όνομά της ενεπλάκη με μια διαδικτυακή απάτη αλλά και φήμες διαζυγίου. Δεν είναι η πρώτη φορά που την χωρίζουν με τον Φάνη Μουρατίδη. Είναι όμως, από τις ελάχιστες που αποφασίζει να δώσει τη δική της απάντηση.

Απόγευμα Πέμπτης, σε ένα ήσυχο καφέ στο Χαλάνδρι. Έρχεται αναστατωμένη καθώς η σκυλίτσα της το έσκασε λίγη ώρα πριν από το σπίτι, λόγω κεραυνών. «Ευτυχώς, τη βρήκαμε! Τι να κάνεις; Το απρόβλεπτο είναι στην καθημερινότητά μας. Και το καλό και το κακό» λέει παίρνοντας μια βαθιά ανάσα και παραγγέλνοντας ένα τσάι με μέλι. Η Άννα – Μαρία Παπαχαραλάμπους νιώθει αρκετές φορές μέσα στη μέρα σαν τις σούπερ ηρωίδες στις ταινίες της Marvel, που με έναν υπερφυσικό τρόπο τα καταφέρνουν όλα!

«Πρακτικά η καθημερινότητά μου είναι δύσκολη γιατί τρέχω να τα προλάβω όλα. Στο τέλος της μέρας, όμως, ξαπλώνω στο κρεβάτι και σκέφτομαι “Κοίτα να δεις! Έγινε κι αυτό”. Η επιβράβευση είναι μεγάλη και την παίρνεις από τα παιδιά σου. Εγώ έχω δύο γιους στην προεφηβεία, 11 και 10 ετών. Σίγουρα, κάποιος ψυχολόγος θα βρεθεί αύριο να τους πει “Φταίει η μητέρα σου και ο πατέρας σου”. Είναι αδύνατο να μη γίνουν λάθη στο μεγάλωμά τους. Αυτό που προσπαθώ είναι να κάνω όσο το δυνατόν λιγότερα.

Θυμάμαι όταν γεννήθηκαν, έλεγα “Εμένα τα παιδιά μου δεν θα παρακολουθούν καθόλου τηλεόραση” ή “Εγώ στα παιδιά μου δεν πρόκειται να φωνάξω ποτέ”. Και όμως. Έρχεται η στιγμή που θα χάσεις την ψυχραιμία σου. Το τελείως φανταστικό σενάριο που έχεις φτιάξει μέσα στο μυαλό σου για τις σχέσεις και την οικογένεια έρχεται η ίδια η ζωή και σ’ το καταρρίπτει. Γιατί η πραγματικότητα εμπεριέχει τα πάντα. Και ίσως αυτό να είναι και το ωραίο σε τελική ανάλυση».

Ο φόβος της αποτυχίας

«Δεν λέω εύκολα “μπράβο” στον εαυτό μου. Μεγαλώνοντας, όμως, έχω μάθει να με εκτιμώ περισσότερο και κάτι άλλο βασικό: να μη με ενοχλεί αν δεν κατάφερα κάτι. Παλαιότερα, δεν υπήρχε αυτή η επιλογή στο μυαλό μου. Έπρεπε οπωσδήποτε να τα καταφέρω. Στα πάντα. Γι’ αυτό και δεν δοκίμαζα εύκολα νέα πράγματα, όπως ένα άθλημα, για παράδειγμα. Δεν το δοκίμαζα, με τον φόβο της αποτυχίας. Κάποια στιγμή, συνειδητοποίησα πόσα πράγματα χάνω από τη ζωή μου ακολουθώντας αυτό το μοτίβο και με απελευθέρωσα. Για να ζωγραφίσεις κάτι, ας πούμε, δεν χρειάζεται να είσαι ο Πικάσο. Καμιά φορά αυτό σ’ το δημιουργεί το ίδιο το σχολείο. Ακούς τη δασκάλα να λέει “Το παιδί δεν είναι καλό στα μαθηματικά”. Tι σημαίνει δεν είναι καλός; Μπορεί να μην είναι καλός τώρα, να βοηθηθεί και να γίνει στην πορεία».

H ζωή στα 40 plus

«Κάθε γυναίκα περνά διάφορες πίστες κατά τη διάρκεια της ζωής της. Ίσως στα προβλήματα που με απασχολούσαν κάποτε, τώρα να έδινα άλλη βαρύτητα. Όλα αυτά τα κοριτσίστικα, για παράδειγμα, που κάθεσαι και κλαις επειδή χώρισες με ένα αγόρι. Από την άλλη, και η 20χρονη πρέπει να ζήσει τις καταστάσεις της ηλικίας της και όχι να συμπεριφέρεται σαν 40χρονη. Βέβαια, σε κάθε ηλικία υπάρχουν πράγματα που τα ζεις για πρώτη φορά, όπως οι απώλειες. Σταδιακά αλλάζει το τοπίο και αρχίζεις να κάνεις σκέψεις που δεν υπήρχαν πριν, όπως η ασθένεια, τα γηρατειά, ο θάνατος. Και κάπου εκεί στα 40 plus αρχίζεις, επίσης, να σκέφτεσαι πως αν είσαι τυχερή, είσαι κάπου στη μέση. Και εκεί είναι που λες “Η ζωή είναι μικρή, προσπάθησε να τη ζήσεις όσο καλύτερα γίνεται”. Χωρίς να σε ενοχλούν και να ενοχλείς κανέναν».

Πίσω απο την κουίντα

«Δεν σκέφτηκα ποτέ να ασχοληθώ με κάτι άλλο πέρα από την υποκριτική. Βλέπω πολλούς συναδέλφους μου παράλληλα με το θέατρο να ανοίγουν κάποιο μαγαζί για ένα έξτρα εισόδημα, αφού δεν είναι εύκολο να επιβιώσει οικονομικά ένας ηθοποιός. Σίγουρα, δεν είναι το θέατρο μια δουλειά που μπορεί να εξασφαλίσει το μέλλον ενός ανθρώπου. Θα μου πεις, έτσι όπως έχουν γίνει τα πράγματα, ποια δουλειά σε εξασφαλίζει σήμερα; Καμία! Ευτυχώς, δεν έχει τύχει μέχρι στιγμής να μείνουμε με τον Φάνη κάποια σεζόν εκτός δουλειάς. Βέβαια, δεν σημαίνει ότι αυτό δεν μπορεί να αλλάξει αύριο. Ειδικά για εμάς τις γυναίκες τα πράγματα εκεί έξω είναι πιο σκληρά. Έχω βρεθεί σε γραφείο παραγωγού και έχω ακούσει να λένε “Έλα, μωρέ, τώρα, αυτή θα πάρεις; Αυτή μεγάλωσε”. Είμαι σίγουρη ότι έχει ειπωθεί και για μένα κάτι αντίστοιχο. Και είναι πολύ σκληρό να ακούς για έναν συνάδελφο πως “πέρασε η μπογιά του, τελείωσε”. Αναρωτιέσαι “Πώς τελειώνουν έτσι εύκολα οι άνθρωποι;”».

 

Η ταμπέλα της «ωραίας»

«Στην Ελλάδα ο “ωραίος” ή η “ωραία” θεωρούνται μάλλον χαζοί ή ατάλαντοι. Πρέπει να παλέψεις διπλά για να αποδείξεις ότι δεν είσαι μόνο αυτό. Κοιτώντας πίσω, νομίζω ότι προσπάθησα κι εγώ πολύ να αποτινάξω αυτή την ταμπέλα. Πλέον μεγάλωσα, αλλά παρατηρώ πως ακόμη αντιμετωπίζουν με αυτό τον τρόπο τα νέα παιδιά στον χώρο. Υπάρχει ρατσισμός, όχι μόνο στον “όμορφο”. Ο “χονδρός”, για παράδειγμα, θα πρέπει να είναι απαραίτητα “καλός κωμικός”. Xωρίς λόγο, παίρνουν ξαφνικά χαρακτήρα κάποια πράγματα. Μπορεί να έχω πέσει κι εγώ σ’ αυτή την παγίδα. Κατατάσσουμε απευθείας τους ανθρώπους σε κατηγορίες με μοναδικό κριτήριο την εξωτερική τους εμφάνιση. Ασυνείδητα».

«Δεν είμαι πολύ σίγουρη ότι ο κόσμος που έρχεται να με δει κάθε βράδυ στο θέατρο είναι ο ίδιος κόσμος που με παρακολουθεί στην τηλεόραση. Θεωρώ ότι το κοινό γενικά βρίσκεται σε μια σύγχυση. Σε συναντούν στον δρόμο και σε ρωτάνε “Τηλεόραση δεν θα κάνεις φέτος;”. Κάνεις τηλεόραση και σε ρωτούν ύστερα “Θέατρο δεν έχει;”. Αποφασίστε, παιδιά, τι θέλετε να κάνουμε και πείτε το μας! Και τα δύο μαζί δεν γίνεται όταν έχεις παιδιά που χρειάζονται χρόνο και φροντίδα.

Βέβαια, η πιο συνηθισμένη ατάκα που ακούω στον δρόμο είναι “Α! Από κοντά είστε πιο ωραία” ή “A! Eίστε πολύ ψηλή”. Είμαι σίγουρη ότι έχω χάσει δουλειές λόγω ύψους. Και είναι πολύ λογικό αυτό, γιατί αν πρόκειται για δραματικό έργο που έχει κάποια ειδική συνθήκη και ο παρτενέρ μου είναι ενάμισι κεφάλι πιο κοντός, δεν ταιριάζω εγώ εκεί. Φέτος, βέβαια, έχω την τύχη να παίζω στο Δείπνο και να βρίσκομαι πάνω στη σκηνή με ακόμη μια πολύ ψηλή γυναίκα, την Ευαγγελία Συριοπούλου. Φοράει και τακούνια και με περνά μισό κεφάλι! Καμιά φορά συλλογίζομαι “Kοίτα να δεις το νέο αίμα στο θέατρο, είναι ανεπτυγμένο”!». (γέλια)

Το Δείπνο

«Ο θεατής βγαίνει από το Δείπνο προβληματισμένος και αυτός ήταν ένας από τους λόγους που ήθελα να συμμετάσχω σε αυτή την παράσταση. Είναι ένα έργο με πολλά επίπεδα, που αφορά μεγάλη γκάμα πληθυσμού, και ειδικά τους ανθρώπους που έχουν παιδιά. Από εκεί και πέρα, φυσικά ρόλο έπαιξε και ο θίασος. Χαίρομαι πολύ που είμαι φέτος με τόσους αξιόλογους ηθοποιούς και τη Λίλλυ Μελεμέ στη σκηνοθεσία».

Η προσφυγή στη Δικαιοσύνη

«Με ενημέρωσαν φίλοι μου ότι κάποιοι χρησιμοποιούν στο Facebook το όνομά μου για τη διαφήμιση ενός προϊόντος που έχει να κάνει με ένα κρυπτονόμισμα. Ουσιαστικά, φαίνεται ότι προτρέπω τον κόσμο να ασχοληθεί με αυτό το πράγμα, που είναι απάτη φυσικά αλλά και προσβλητικό προς εμένα, αφού συνοδεύεται από τραγικούς τίτλους όπως “Tο νέο κερδοφόρο πάθος της Άννας – Μαρίας Παπαχαραλάμπους”. Θύματα της ίδιας απάτης έχουν πέσει ο Πέτρος Κωστόπουλος και ο Γρηγόρης Αρναούτογλου. Αποφάσισα να κινηθώ νομικά, ενώ την υπόθεση έχει αναλάβει ήδη η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος.

Έχω εκνευριστεί πάρα πολύ με όλη αυτή την ιστορία γιατί καθημερινά μου στέλνουν μηνύματα άγνωστοι άνθρωποι και μου λένε “Μας ενδιαφέρει η πρότασή σου”. Τους απαντώ πως πρόκειται για ξεκάθαρη απάτη. To ίδιο έπαθε και ο Φάνης! Έγραψαν πως, καλεσμένος στην εκπομπή του Γιώργου Παπαδάκη, αποκάλυψε πώς έβγαλε εύκολα χρήματα μέσα σε πέντε λεπτά! Έχω ξανακινηθεί ακόμη μία φορά νομικά, στο παρελθόν, για ένα θέμα που αφορούσε τα παιδιά μου. Έχω δηλώσει επανειλημμένως ότι δεν θέλω να εμφανίζονται τα παιδιά μου σε καμιά φωτογραφία. Πόσο μάλλον τώρα, που αρχίζουν να μεγαλώνουν. Τελευταία στιγμή σταμάτησα τις νομικές διαδικασίες γιατί μου ζήτησαν συγγνώμη».

Ο φημολογούμενος χωρισμός

«Δεν θα ασχοληθώ σοβαρά με τα δημοσιεύματα που βγήκαν για τον υποτιθέμενο χωρισμό μου γιατί, αν το κάνω, θα θυμώσω πάρα πολύ. Είμαστε δώδεκα χρόνια μαζί με τον Φάνη και προφανώς σκέφτονται “Θα βγάζουμε κάθε τόσο ότι χωρίζουν, δεν μπορεί, κάποια στιγμή θα πέσουμε μέσα”. Θυμώνω, όμως, γιατί δημιουργείται χωρίς λόγο ένα κακό κάρμα. Μετά λες “Άσ’ τους να γράφουν ό,τι θέλουν. Στην τελική, αν εγώ χωρίσω, θα καθίσω να ασχοληθώ μαζί τους;”. Και ο Φάνης είναι στο ίδιο μήκος κύματος. Όταν υπάρχουν παιδιά όμως, οφείλεις να είσαι πιο προσεκτικός. Δεν θέλω να πηγαίνουν τα παιδιά μου στο σχολείο και να τους ρωτάνε οι συμμαθητές τους “Χωρίζουν οι γονείς σας;”. Ούτε να γίνονται βορά στον κάθε ηλίθιο που γράφει ό,τι του ’ρθει στο κεφάλι για να πουλήσει. Λίγος σεβασμός!».

INFO

Η Άννα – Μαρία Παπαχαραλάμπους πρωταγωνιστεί στην παράσταση «Το Δείπνο», το δραματοποιημένο μυθιστόρημα του Χέρμαν Κοχ που ανεβαίνει για δεύτερη χρονιά στο Σύγχρονο Θέατρο. Σκηνοθεσία: Λίλλυ Μελεμέ.

Φωτογραφίες: Νίκος Μαλλιάκος

Πηγή: People