Αρτεμίζια Τζεντιλέσκι: Ο βιασμός, οι βιβλικοί πίνακες και η συγκλονιστική ζωή της

Στο σημερινό doodle η Google τιμά την ριζοσπαστική Ιταλίδα ζωγράφο του μπαρόκ, Αρτεμίζια Τζεντιλέσκι. Συμπληρώνονται 427 χρόνια από τη γέννησή της.

news247 08 Ιουλίου 2020  

Την σπουδαία Ιταλίδα ζωγράφο Αρτεμίζια Τζεντιλέσκι τιμά σήμερα, Τετάρτη (08/07), η Google. Το σημερινό doodle της είναι αφιερωμένο στη γέννηση της καλλιτέχνιδας, η οποία, πέρα από πηγαίο ταλέντο στην τέχνη, είχε και μια συγκλονιστική ζωή.

Η Αρτεμίζια Τζεντιλέσκι, η οποία γεννήθηκε στις 8 Ιουλίου του 1593 και έζησε έως το 1653, ήταν ζωγράος του μπαρόκ, έχει δημιουργήσει μερικούς από τους πιο γνωστούς πίνακες στον κόσμου και θεωρείται ως μία από τους καλύτερους καλλιτέχνες της εποχής της.

Αρτεμίζια Τζεντιλέσκι: 427 χρόνια από τη γέννησή τηςΑρτεμίζια Τζεντιλέσκι: 427 χρόνια από τη γέννησή της  GOOGLE 

Κόρη του ζωγράφου Οράτσιο Τζεντιλέσκι, μαθήτευσε δίπλα στον πατέρα της στη Ρώμη και το 1610 παρήγαγε το πρώτο της έργο η "Η Σωσσάννα και οι γέροντες".

Ο βιασμός της

Το 1611 ο συνεργάτης του πατέρα της ζωγράφος Αγκοστίνο Τάσσι βίασε την Αρτεμίζια και εν συνεχεία της υποσχέθηκε γάμο, εξασφαλίζοντας έτσι τη συνέχιση των ερωτικών τους σχέσεων. Η υπόσχεση δεν εκπληρώθηκε και, εννέα μήνες μετά τον βιασμό, ο Οράτσιο Τζεντιλέσκι κίνησε δίωξη κατά του Τάσσι ο οποίος, ύστερα από επτάμηνη δίκη, καταδικάστηκε σε φυλάκιση ενός έτους.

Η δίκη ήταν ένας ακόμα βιασμός για την Αρτεμίζια. Υποβλήθηκε σε γυναικολογική εξέταση με σκοπό να εξεταστεί η ειλικρίνεια της ομολογίας της μέσα στη δικαστική αίθουσα. Την ώρα του βασανισμού της η Αρτεμίζια θα του πει στον Τάσσι σαρκασμό: «Αυτοί οι σφιγκτήρες είναι το δαχτυλίδι γάμου που μου υποσχέθηκες».

Μόνο που ο Τάσσι αφέθηκε ελεύθερος ως προστατευόμενος του Πάπα. Όλοι ήξεραν πως έφταιγε, ωστόσο ο πάπας είχε δηλώσει: «Ο Τάσσι είναι ο μόνος ζωγράφος που δεν με απογοητεύει. Όλοι οι υπόλοιποι ζωγράφοι προσποιούνται πως είναι άνθρωποι με τιμή, αλλά με απογοητεύουν συχνά».

Ο δεύτερος γάμος

Ύστερα η Αρτεμίζια παντρεύτηκε τον ζωγράφο Πιεραντόνιο Στιαττέζι, εγκαταστάθηκε στη Φλωρεντία και είχε εξαιρετική σταδιοδρομία. Έγινε αυλική ζωγράφος, ευνοούμενη των Μεδίκων και ήταν η πρώτη γυναίκα που έγινε μέλος της Accademia delle Arti del Disegno (Ακαδημίας των Τεχνών της Σχεδίασης). Αλλά δημιούργησε πολλά χρέη, ο γάμος της διαλύθηκε και το 1621 επέστρεψε στην Ρώμη.

Το 1630 εγκαταστάθηκε στη Νάπολι, όπου έζησε μέχρι το τέλος της ζωής της, εκτός από την περίοδο της παραμονής της στην Αγγλία, όταν συνεργάστηκε και πάλι με τον πατέρα της που είχε γίνει αυλικός ζωγράφος του Καρόλου Α΄ το 1638. Ο Οράτσιο πέθανε το 1639 και η Αρτεμίζια επέστρεψε στη Νάπολη.

"Η Ιουδήθ αποκεφαλίζει τον Ολοφέρνη"

A visitor takes a photo of the
A visitor takes a photo of the "Judith Slaying Holofernes" painting by Italian 17th century artist Artemisia Gentileschi, on display at Rome's Braschi Palace museum, Tuesday, Nov. 29, 2016. The Braschi museum is hosting the 'Artemisia Gentileschi and her Times' exhibition from Nov. 30, 2016 to May 7, 2017. (AP Photo/Andrew Medichini)  AP

Όλα σχεδόν τα έργα της Αρτεμίζια (που ήταν μια από τους καλύτερους Καραβατζίστι) έχουν γυναίκες πρωταγωνίστριες -με προτίμηση στις βιβλικές μορφές- που τις διακρίνει το θάρρος, η αποφασιστικότητα και η ισχυρή προσωπικότητα και όχι οι γυναικείες ιδιότητες της ευαισθησίας και της αδυναμίας.

Ειδικά το έργο της "Η Ιουδήθ αποκεφαλίζει τον Ολοφέρνη" είναι ένας πίνακας αιματηρής αγωνίας και φρίκης. Το ζωγράφισε σε πολλές παραλλαγές αλλά αυτή του Ουφίτσι είναι η εντυπωσιακότερη. Είναι πολύ πιθανό να εμπνεύστηκε από την ανάμνηση του πρόσφατου βιασμού της.

Ο νεκρός είναι ο Ολοφέρνης, εχθρός των Ισραηλιτών στην Παλαιά Διαθήκη, και η νεαρή γυναίκα που τον κατακρεουργεί, είναι η Ιουδήθ. Η δολοφόνος του. Στην πραγματιοκότητα, το θύμα είναι ο Ιταλός ζωγράφος Αγκοστίνο Τάσσι, ενώ η γυναίκα με το σπαθί είναι η Αρτεμισία Τζεντιλέσκι, η οποία ζωγράφισε τον πίνακα. Πρόκειται ουσιαστικά, για μία αυτοπροσωπογραφία.